تحقیقات علاوه بر شناخت کامل بازار هدف باید به رفتارهای تبلیغاتی رقبای خود نیز دقت کافی داشت .

متاسفانه بسیاری به دنبال کپی برداری صرف از تبلیغات رقبایشان هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند. همانطور که می دانید این نوع تقلید تنها منجر به ارتقای نام تجاری رقبا می شود و هیچ حاصلی را برای کسب و کارما به دنبال ندارد. در این خصوص توصیه می شود که تنها با استفاده از شیوه های الگوبرداری تبلیغاتی به ارزیابی تبلیغات رقبا بپردازید و با اطلاع از تکنیک های اثربخش آنها و ترکیب با تجربیات و یافته های خود تبلیغات موثری برپا کنید.

فراموش نکنید که وجه غالب تبلیغات در تمایز آن با تبلیغات رقباست و شما برای دیده شدن تنها زمانی توفیق بیشتری خواهید داشت که تفاوت ها را آشکار کنید. درنگارش متن تبلیغاتی این نکات را از رقبا در نظر داشته باشید .

1- بررسی کنید رقبای شما چه نوع تبلیغاتی را بیشتر مورد توجه قرار داده اند و بازخورد آن در بازار چگونه بوده مشتریان رقیب منبع اطلاعات ارزشمندی برای شما هستند.

آنها را بیابید و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید. از آنها بپرسید تبلیغات محصول رقیب شما در خریدن محصول چه نقشی دا شته وچه عاملی می توانید موجب خرید سایر محصولات مشابه می شود؟ نهایتاً شما باید بتوانید با سوالات خود از مشتریان رقیب، متوجه علت انتخاب محصول رقیب و عدم انتخاب محصول خود شوید..

2- برتری های قابل رقابت خود را نمایان سازید و روی فاکتورهایی کار کنید که در آنها قوی هستید. باید خدماتی را که شما یا کالایتان ارائه می کند به اطلاع مشتری احتمالی برسانید تا فرصت فکر کردن و انتخاب را داشته باشد. حقیقت این است که تبلیغات زیبا و جالب فراوانی ساخته می شوند ولی در ارائه برتری های کالا یا خدمات نسبت به رقیبان عاجز هستند و نتیجه آن یک شکست تبلیغاتی است .

3-مراقب باشید وسوسه نشوید در تبلیغات خود رقیبتان را بکوبید. به هیچ وجه از نقاط ضعف محصول رقیب چیزی نگویید بر ویژگیهای خاص، نقاط قوت ومتمایز محصول خود تاکید کنید.

4- بازارهای ناب، دست نخورده و زیر پوشش قرار نگرفته را پیدا کنید تبلیغات خود را به نحوی طراحی کنید که به طور اختصاصی علایق منحصر به فرد و نیازهای مشتریان آینده را که از یک گروه جدید دست نخورده هستند تامین کند.

دراین حوزه هنوز رقیب شما وارد نشده ودستتان برای تبلیغات بازتراست . (Roberto Goizueta) در دهه 1980 وقتی روبرتو گویزوتا مدیرعامل کوکاکولا شد، با رقابت شدید پپسی مواجه شدکه باعث کاهش رشد سهم کوکا شده بود مدیرانش بر رقابت با پپسی متمرکز شده بودند و قصد داشتند دریک برنامه رقابتی، سهم بازار کوکا را 0/1 درصد افزایش دهند .روبرتو تصمیم گرفت رقابت علیه پپسی را متوقف کند و به جای آن علیه شرایط افزایش 0/1 درصد رشد رقابت کند. او از مدیرانش پرسید: میانگین مایعاتی که هر آمریکایی در روز می نوشد چقدر است؟ جواب 14 اونس بود سهم کوکا از این مقدار چقدر است؟ دو انس روبرتو گفت: کوکا به سهم بیشتری از این بازار نیاز دارد رقیب، پپسی نبود بلکه آب، چای، قهوه، شیر و آبمیوه ها بودند که 12 اونس باقیمانده را تشکیل می دادند. روبرتو گفت: «مردم هر وقت احساس کردند که دوست دارند چیزی بنوشند باید به کوکا دسترسی داشته باشند.» برای اجرای این استراتژی، شرکت کوکاکولا در گوشه و کنار هر خیابان دستگاه های فروش کوکا قرار داد. با این کار، کوکا به سهم قابل ملاحظه ای از بازار دست یافت و پپسی هرگز به چنین سهمی دست نیافته است.

/ 0 نظر / 16 بازدید