برای موفقیت محصولتان در بازار اشباع شده امروز و یافتن جایگاه مناسب و حفظ این جایگاه برای زمانی طولانی باید به این پنج عامل با دقت نظر ویژه ای نگریست.

پنج عاملی که جایگاه یک محصول یا خدمات را تعیین می کنند عبارتند از:

1-     نامی مناسب برای محصول /

اسمی که برای محصول خود انتخاب می کنید باید شرایط خاص یک نام خوب را داشته باشد امروزه نام محصولات ممکن است.

-  انتخابی از حروف اول یک اسم باشند«آی بی ام» دی جی کالا

-   نام جغرافیایی باشد – کرم شاندیز - دوغ آبعلی – آب معدنی

-   واژه های خارجی باشند

-   ترکیبی از کلمات باشند

-   ارقامی باشند ساندویچ

-   کلمات فرهنگنامه ای باشند

نام انتخابی تا جای ممکن کوتاه – خوش آوا و مرتبط با محصول باشد.

نکته مهم :  دقت کنید نام انتخاب شده در فرهنگهای دیگری که با آنها در ارتباط هستید معنای منفی نداشته باشد وهمچنین دقت کنید نام شما قبلاً ثبت نشده باشد بنابراین روی یک نام برنامه ریزی نکنید و بعد از اطمینان از عدم ثبت توسط دیگران اولین قدم ثبت نام تجاری خودتان است.

 

2- لوگو یا آرم محصول /

لوگو نماینده نام یک محصول است. باید ساده باشد و تصویر ذهنی مثبتی را به بیننده القا کند در عین حال پیام را انتقال دهد.

لوگوی خود را به گونه ای طراحی کنید که سالیان زیاد دوام بیاورد                                   

بدیهی است بهترین روش مراجعه به یک طراح حرفه ای است اما این کار ممکن است هزینه بردار باشد.

اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید بهترین کار این است که لوگوهای مختلف را بررسی کنید تا به یک ایده الهام بخش برسید. سپس چندین طرح بزنید و از دوستان و آشنایان و یا علاقه مندان محصول شما در رابطه با طرح ها نظرخواهی کنید تا به یک جمع بندی و نتیجه مطلوب برسید.

 

3- مکانی که محصول را عرضه می کنید/

محل عرضه محصول شما بی شک عامل مهمی برای موفقیت آن است

اگر دو شیشه عطر با رایحه یکسان و هم شکل توزیع شوند یقیناً عطری که در فروشگاه شیک و تجملی عرضه می شود فروش بیشتری خواهد داشت نسبت به عطری  که در یک سوپر مارکت به فروش می رود.

 

4- بسته بندی محصول /

اولین نکته ای که یک بسته بندی عالی به ذهن مصرف کنده القا می کند این است «این محصول دارای کیفیت بهتری است»

در بسته بندی محصولات دو جنبه کلی کاربردی بودن و جذابیت مورد توجه قرار می گیرد که بخش اول ناظر بر ویژگی هایی چون هزینه کم، محافظت از محصول، سهولت در جابجایی و چیدمان، و بخش دوم (جذابیت) بر ویژگی هایی چون طراحی منحصر به فرد، رنگ، شکل و نوشتار دلالت می کند. طراحی بسته بندی در ارتباط تنگاتنگی با شناخت کامل از بازار مصرف و مشتریان کالا قرار دارد و تاثیر آن در مورد مواد خوراکی و بهداشتی چندین برابر است .

5- شعار تبلیغاتی محصول /

یک شعار خوب می تواند مردم را برانگیزد تا محصولتان را بخرند

و شاید بتوان گفت معنی تبلیغات نیز همین است. شعار خوب باید یک وجه تمایز محصول شما را از دیگر محصولات به روشنی بیان کند.

شعار ممکن است چشم انداز یک شرکت باشد و ماموریت شرکت را در چند کلمه کوتاه بیان می کند.

شعارهایی که روشن و آشکار نباشند و کلی گویی باشد محکوم به شکستند.

چند نمونه شعار عالی:

ساخته شده برای نژاد انسان           نیسان

هنر مهندسی                            اتومبیل  آ – او – دی

هر روز بهتر از دیروز                صاایران

خوشمزه تا آخرین قطره               قهوه مکس

شعار محصول خود را تغییر ندهید تغییر شعار باعث از دست دادن بازار می شود کاری که سیگار وینستون با محصول خود طی 10 سال انجام داد و پنج بار شعار خود را عوض کرد در حالی که مارلبورو با تمرکز بر شعارش موقعیت خود را حفظ کرد.

اکنون مارلبورو پرفروشترین سیگار جهان است و وینستون همچنان سهم خود را از دست می دهد.

اگر قصد دارید جایگاه محصولتان را تغییر دهید اینکار را تدریجی انجام دهید و با تغییر بسته بندی آغاز کنید


منبع : کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی



/ 3 نظر / 23 بازدید
همراه رایانه

همراه رایانه مرکز پاسخگویی مشکلات کامپیوتری و اینترنتی تلفن تماس :9099070345 ادرس سایت: www.poshtyban.ir

آرزو

سلام خوبيد ؟ دو تا مطلب اولتونو خوندم خيلي عالي بود خواستم ازتون تشکر کنم و همينطور ازتون دعوت کنم به سايت منم سر بزنيد و در صورتي که مايل بوديد يک وبلاگ خوب هم در سايت ما بسازيد شما فرد توانايي هستيد باعث افتخار مون هست به جمع کاربران سيستم وبلاگدهي ما بپيونديد ، www.sitearia.ir

حميد

سلام دوست عزيز وبلاگ خوبي دارين.پستهاي خوبي ميزاريد .خوشحال ميشم اگه نياز به درج اگهي داشتين به ساي من سر بزنيد kattibe.com