شاید بتوان گفت تبلیغات مهمترین قسمت  فرآیند بازاریابی یک محصول و یا خدمت بشمار می رود. تبلیغات یعنی رساندن یک پیام مناسب در مورد محصول و یا یک خدمت از طریق رسانه های مختلف  به مخاطبان بالقوه  تا آنها را برای خرید آن محصول و یا خدمت برانگیزاند .

در تبلیغات معمولاً اهداف متفاوتی دنبال می شود که در زیر به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

  • آگاهی مشتریان در مورد محصولات و یا خدمات جدید
  • آگاه کردن مشتریان از طرز کار و یا قیمت جدید یک محصول
  • ایجاد تصویری روشن و قدرتمند از کسب و کار
  • ترغیب مشتریان به خرید محصول
  • تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیم خرید فوری محصول و یا خدمت

 

برای ساخت یک تبلیغ اثر گذارهفت مرحله زیر را دنبال کنید .

1)   تحقیقات از مخاطبین و رقبا

-        بازار هدف شما کجاست ؟

-        چه کسانی علاقمند محصول یا خدمات شما هستند ؟

-        رقبای شما تاکنون چه  نوع تبلیغاتی داشته اند ؟

-        کدام تبلیغ رقیب شما موفقتر بوده ؟

و سوالاتی از این دست شما را کمک میکند سرمایه خود را در جای مناسب صرف کنید.

2)  عنوان تبلیغ

مهمترین قسمت یک تبلیغ خوب عنوان تبلیغ شماست . دیوید اگلوی پدر صنعت تبلیغات در باره عنوان متن تبلیغاتی میگوید:

( افرادی که عناوین را می خوانند بطور متوسط ۵ برابر بیشتر از افرادی هستند که متن را می خوانند. وقتی که عنوان را نوشتید، ۸۰ سنت از یک دلار را خرج کرده اید.)

در اهمیت عنوان میتوان گفت عنوان تبلیغات خود یک تبلیغ است برای متن تبلیغاتی ما

3)  متن تبلیغ

در متن تبلیغ ما عنوان را شرح میدهیم . اگر عنوان به صورت یک سوال مطرح شده مخاطب باید در متن جواب سوال خود را بیابد. و اگر وعده ای  به مخاطب داده ایم در متن راه عمل کردن به تعهد خود را توضیح میدهیم .

در متن تبلیغ در باره مزایای محصول  و ارتباط آن با رفع نیاز مشتری صحبت کنید نه ویژگیهای آن

مثلا اگر برای فروش لامپ led تبلیغ تهیه میکنیم از طول عمر – ضد آب بودن – نور طبیعی وسالم – کم مصرف بودن – حمل و نقل آسان و.. . به عنوان مزایای محصول نام میبریم.

حال ممکن است یک یا دو مورد از این موارد بیشتر به نیاز او مربوط باشد که رو ی آن تاکید میکنیم مثلا میگوییم علاوه بر کم مصرف بودن طول عمر هریک از این لامپها  برابر 20 لامپ  رشته ای و 10 لامپ کم مصرف است واین سود زیادی را نصیبتان میکند .

ویژگیهای محصول از قبیل سبک بودن – جنس مرغوب بدنه  و طراحی خوب حباب لامپ ... جنبه اطلاع رسانی دارد وبه تنهایی  نمیتواند جایگاه مناسبی در تبلیغ داشته باشد .

4)  ارائه ضمانت (گارانتی)

هر خرید برای مشتری همراه است با یک ریسک هر چه شما کمک کنید بار این ریسک از دوش  او برداشته شود برای خرید محصول شما بیشتر انگیزه میگیرد.

گارانتی را در صورت امکان از رقیبان خود بیشتر در نظر بگیرید.

اگر این مدت نسبت به گارانتی رقیبان تفاوت زیادی دارد حتما علت را توضیح دهید تا غیر واقعی جلوه نکند .

درهر زمینه ای بتوانید از ترس مشتری برای خرید کم کنید فروشتان افزایش میابد .خوب فکر کنید در چه زمینه هایی میتوانید ضمانت دهید .یک مشاوره رایگان – پس گرفتن جنس تا تاریخ معین – اعتبار برای خرید های بعدی ...

5)  درج نظر مشتریان راضی

اگر قبلا محصول یا خدمات  شما استفاده شده با نظرخواهی از مشتریان خود وثبت نظرات آنها بهترین تاثیر را میتوان بر ذهن مخاطب گذاشت

به قول ویل راجرز (( از دیگری بخواهید تا در شیپورتان بدمد آن صدا قویتر است ))

دقت کنید مشتری حتما مزیت محصول شما را ذکر کند نه  علاقمندیش را .

بااین کار اعتبار محصول شما برای خرید بسیار افزایش میابد .

 6)  پیشنهاد عالی در زمان محدود

 پیشنهاد ها به شدت جلب توجه وانگیزه یخش هستند .

شاید شما سالها به فکر یک شراکت در کارتان هستید اما هنوز هم هیچ اقدامی برایش نکرده باشید اما به محض اینکه از طرف یک نفر به شما پیشنهاد شراکت شود فورا ذهن در گیر مسئله میشود چرا ؟

چون شما باید در یک زمان محدود به او جواب دهید .

در مورد خرید هم همین گونه است ما عادت کرده ایم کارها را به تعویق بیندازیم بنابراین  اگر به خریداران تا تاریخ مشخصی مزایای خاصی برای خرید پیشنهاد شود فروش به شدت افزایش میابد .

مثلا درانتهای تبلیغ خود بنویسد اگر تا تاریخ بیستم مرداد ماه این محصول را خریداری نمودید میتوانید از 30% تخفیف بهرمند شوید

یا یک جایزه ( یکی دیگر از محصولات خودتان ) هم دریافت کنید.

     7)  روش خرید را توضیح دهید

  به شماره تلفن پایین آگهی خرید اکتفا نکنید .

سعی کنید مشتری را  ترغیب کنید با شما تماس تلفنی برقرار کند.

مثلا بنویسید : برای نحوه دریافت محصول وتوضیحات بیشتر کارشناسان ما در بخش فروش  آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند .

در غیر این صورت مراحل خرید را کاملا در آگهی توضیح دهید.

 

 

 

 

 

 

/ 0 نظر / 16 بازدید